Beroende


Är det fel av mig som närstående att ingripa när det börjar gå lite väl långt med ett intresse såsom ett dataspel? Är jag dum som säger ifrån? Har jag rätt att säga till och sätta gränser när saker som socialt umgänge, tid för varandra och annat börjar ebba ut? När spelet till och med följer med till sängen på kvällarna, och när spelet flitigt spelas när man har besök, då tycker jag att det börjar gå för långt. Jag har inte vetat vad det här spelet innebär, men jag lovar, att om jag hade vetat det så hade jag blankt svarat nej när han frågade om jag tycker att det är okej att han börjar spela lite igen.

Egentligen vill jag inte skriva ut mitt privatliv på det här viset. Jag vill inte att han ska känna sig som en bov, för det är han inte. Alla gör vi fel, och alla gör vi misstag. Men jag vet bara inte riktigt vart jag ska vända mig. Jag vet inte hur jag ska kunna reflektera över det här.

Vi hade just ett samtal om just det här, på ett lite mer irreterat stadie. Det kändes precis som att säga till en alkoholist "Men du dricker ju varje helg!" Och denne svarar "Ne! Det gör jag inte alls det."

Jag menar absolut inte att han inte gör någonting här hemma! För det gör han! Han är jättejätteduktig och gör så otroligt mycket bra saker, och det talar jag om för honom ofta, och jag visar uppskattning. Han är den absolut underbaraste som finns i hela världen, och jag älskar honom mer än livet. Det är just därför jag skriver om det här. För att jag bryr mig om honom!

Jag begär inte att han ska sköta fler sysslor än vad han redan gör. Men om jag tillexempel står lite taskigt till uppe på diskbänken och dammtorkar uppe på skåpen och frågar om han kan komma och hjälpa mig så hade jag önskat att svaret var "Visst, jag kommer" istället för "Med vadå? Jag ska bara döda den här bossen först. Det tar väl kanske en kvart."

Ne, nu ska jag gå och be om ursäkt för att jag var snäsig mot honom. Jag är inte felfri jag heller!

Kommentarer
Skrivet av: TuffLoysan

Självklart är det inte fel av dig. Tycker du gjorde helt rätt.

Håller med om att det går för långt när man spelar när man har besök tex.. eller att ta med sig det till sängen. Då är det lite av ett beroende.

2009-04-13 - 21:25:05
URL: http://tuffloysan.blogg.se/
Skrivet av: Frida

Jag tycker att du har all rätt att säga ifrån när spelandet börjar gå ut över andra saker som är viktigare än ett spel, som tex socialt umgänge som du skriver. Och jag tycker det är helt klart att du ska få sätta gränser. Det med att spela i sängen tycker jag är ett big nono!

2009-04-13 - 23:42:53
URL: http://fridi.blogg.se/
Skrivet av: Sofie

Antar att de är WOW han spelar? Det är såå lätt att falla in i ett spelberoende! Speciellt när det handlar om spel där man måste spela länge och ofta för att man ska uppgradera sin "gubbe". Du gör inte fel som säger till, och om han inte kan hantera att du reagerar på det så har han kanske svårt att inse att det börjar bli ett beroende. Tycker du kan sätta upp gränser tillsammans med honom som han också tycker är okej. Som tex inget dataspel i sovrummet? Inte spela efter en viss tid på dagen? mm. Men kom ihåg att det är viktigt att han känner sig delaktig i det annars så kommer det aldrig bli bättre.

Här är en hemsida, med en kapanj för olika beroenden.

http://www.rodafjadern.se/

2009-04-14 - 09:53:04
URL: http://sofiiiz.bloggspace.se
Skrivet av: Annie

Gud va jag önskar att du skulle ha hört med oss innan du köpte WOW åt honom!... Men det är lätt att vara efterklok. I Tommys fall så tror jag det är allt eller inget med spelandet =/ Hoppas vi ses snart! Puss!

2009-04-14 - 12:14:52
URL: http://annelie86.blogg.se/
Skrivet av: Kickan

Hej!

Jobbar du kvar på hemmet?

Vet du i såna fall om dom har börjat kolla angående sommarjobb? jag har sökt för länge sedan dit,men dom har inte hört av sig än?



Kram kickan

2009-04-15 - 20:11:32
URL: http://kick86.blogg.se/

Här skriver du:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)


Har du en blogg?



Så, vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0