Stockholm i mitt hjärta


Här kommer ett lååångt inlägg om min Stockholmsvistelse. Hoppas att ni orkar läsa allt :)

Torsdag: Jag sov ingenting natten till torsdag, utan ägnade mig åt sånt som jag visste att jag inte skulle kunna göra i Stockholm på grund av tidsbrist osv. Jag tog ett bad, filade fötterna, rakade benen, noppade ögonbrynen, målade tånaglarna, gjorde ansiktsbehandling.

Klockan 05.00 väckte jag Tommy som skulle skjutsa mig till tåget. Vi for på raggarstatoil en sväng, för jag visste inte om pressbyrån på tågstationen hade öppet så tidigt. Så jag köpte snus och en dricka. Sedan for vi till stationen och väntade på Ida och tjejerna som kom typ 10 minuter efter oss.

Ca 05.45 satte vi oss på tåget. Tåget gick 06.00. Tågresan blev lugn. Jag satt brevid Ida. Vi drack kaffe, surrade och sov en stund. Det regnade under större delen av tågresan, så det var väldigt behagligt på tåget.




Väl framme i Stockholm så började Ida kika på kartan som hon hade med sig. Vi skulle nämligen bo i en lägenhet som en tjej hyrde ut. Hon hade sagt att den låg på St:Eriksgatan. Så vi begav oss ditåt. Jag orkar inte dra hela historien om vårat sökande efter lägenheten. Kan bara säga att det tydligen hade blivit en hel del missförstånd med tider, platser m.m. Vi vandrade omkring med våran packning i över 4 timmar. Jag själv hade en stor hockeybag och en ryggsäck. Hockeybagen var visserligen inte ens halvfull (hade ju tänkt att få plats med allt som man skulle shoppa i sthlm) vilket var tur Haha, också kom det till slut fram att lägenheten inte alls låg på St:Eriksgatan, utan på St:Göransgatan!




När vi väl kom fram till lägenheten så vilade vi en stund. Sen packade vi ihop plastmuggar, plastbestick, papptallrikar, mat och cider (alkoholfri givetvis) och gick till parken som bara låg ett par meter från lägenheten. Där satte vi oss och hade picknick. Jättemysigt!




Efter picknicken så ville vi gå och köpa glass. Så vi strosade runt bland gatorna i närheten av där vi bodde. Någon fick syn på en affär där det var rea på väskor, så vi gick in dit. Jag själv köpte två halsband som var på rea. Ett av halsbanden var ett halsband som jag länge veljat ha. Ett sånt som på bilden, fast min jordgubbe är vit :)


När alla var klar på affären så gick vi till Pris Xtra och köpte lite gosaker. Dom flesta köpte chips och dricka. Jag själv köpte bara en Ben&Jerry. Efter det så gick vi tillbaka till lägenheten, tittade på tv och tog det bara lugnt. Jag somnade vid 20.

Fredag: Vi hade ingen jättebrådska att kliva upp. Vi skulle på Gröna Lund, och dom öppnade inte förrän 15. Men jag klev upp pigg och utvilad klockan 08.00 så att jag skulle få hinna duscha innan alla tjejer vaknade. Ni kan ju tänka er: 10 tjejer (8 tonåringar + jag och Ida) i en liiiten etta (på ca 30 kvm). Alla vill kissa, duscha, sminka sig, fixa håret. Jag är glad att jag klev upp då :).

När alla var klar med morgonbestyren så tog vi en promenad mot gamla stan. Dom flesta ville ju ta en kik på slottet, och närmsta vägen var om vi gick mot gamla stan, och mot slottet därifrån. Efter vägen så stannade vi till vid en kaj mittemot Katrinelundskyrkan där några ville köpa glass. Det var verkligen kanonväder. Riktigt varmt, och nästan inga moln på himlen.




När vi kom fram till slottet så var det väldigt mycket folk där. Och då fick vi reda på att det skulle vara högvaktsbyte ganska snart. Så vi stannade och tittade.







Vi orkade inte titta på hela cermonin, så vi gick tillbaka till gamla stan för att äta lunch. Och efter lunchen så begav vi oss ner till hamnen för att ta färjan över till Gröna Lund.





Gröna Lund: Vi hade förköpsbiljetter och förköpsåkband till Grönan, så vi slapp stå i kö för det. Vi fick veta att det skulle bli ett smyginsläpp 14.30 för dom som hade förköpsbiljetter. Så vi behövde bara vänta i ca en halvtimme på att få komma in. Men väl inne så fick vi veta att insläppet till åkattraktionerna skulle ske 15.00. Så vi fick lik förbaskat vänta en halvtimma till. Det var jobbiga sista minuter strax innan 15.00 då folk stog och trängdes. Sen släpptes äntligen avspärrningsbanden och alla sprang upp för trappan.

Vi hade kommit fram till att vi ville värma upp våra karusellnerver lite lugnt innan vi skulle åka Insane, Tilt osv. Så vi började med Vilda Musen. Och jag som aldrig varit på Gröna Lund förut tänkte att det kanske var en karusell inriktad mot lite yngre barn. Så oj vilken chock jag fick när jag upptäckte vad jag värmde upp med!

Jag var så nöjd på Grönan! Jag valde att avstå alla attraktioner som bara gick runt, runt, runt, och vilade en stund mellan varje attraktion. På så sätt blev jag varken yr eller illamående en enda gång. Jag åkte Blå Tåget, Flygande Mattan, Jetline, Katapulten, Kvasten, Kärlekstunneln, Tekopparna och Vilda Musen. Gick också Spökhuset och Lustiga Huset.

Katapulten är det underbaraste jag någonsin har åkt någon gång! Man åkte 55 meter upp i luften på bara någon sekund, sen lika fort ner en liten bit, sen upp igen där man stannade till och fick världens utsikt över Stockholm. Sen åkte man 55 meter ner på bara någon sekund. Det pirrade helt underbart i magen!

Hammerfall spelade på Grönan också. Dom körde en hel del gamla godingar.













Runt 22.30 kände vi oss rätt nöjd, så vi lämnade Grönan och gick mot färjan. När vi klivit av färjan gick vi vidare mot slussen och tog tunnelbanan tillbaka. När vi nästan var hemma så upptäckte vi en igelkott på trotoaren. Sötnos. Hade jag haft ett par handskar så hade jag lyft upp den på gräsmattan istället för att den skulle ligga så nära vägen. Förresten. Har jag sagt att det kryllar av harar i Stockholm?


När vi kommit hem så mumsade vi glass, chips, godis och dricka. Jag åt bara upp det jag hade kvar av B&J glassen från dagen innan. Bara för att man är i Stokholm så betyder inte det att man får svulla hur man vill. Jag försökte äta så nyttigt som möjligt. Drack vatten till dom flesta måltiderna och åt riktig mat förutom på Grönan där typ det nyttigaste som fanns var pizzaslice, åt på McDonalds på lördagen också. Men annars åt jag ingen snabbmat. Vi somnade alla gott så småningom.

Lördag: Stora shoppingdagen, och även dagen för Stockholm Maraton! Klev upp hyffsat tidigt för att sno åt mig duschen. När alla var färdiga så gick vi ner på stan. Ringde till pappa som berättade att dels två av våra grannar i Lit var nere i Stockholm för K skulle springa Maraton, och sen att min faster och min kusin också var i Stockholm. Tänkte inte mer på det. Första anhalten blev Carlings, sen gick vi vidare till Indiska. Och gissa vem jag träffar på där?! Grannen! Haha!

Vi gick runt i flera timmar. Tro det eller ej, men jag shoppade nästan ingenting fast jag hade ganska mycket pengar med mig! Jag köpte ett par leggins och en tunika på Indiska, och ett långt linne på Gina. Sen kände jag mig ganska nöjd.

När vi gick omkring i gamla stan så blev jag så fruktansvärt kissnödig. Så då gick vi runt på olika ställen och frågade om man kunde få låna en toalett. Alla sa att vi skulle gå till något café och fråga. Så vi gick till första bäsa café, Gråmunken. Och när vi gick en trappa ner så kom vi in i ett 1400-tals valv och konstaterade att tvprogramet Det Okända har varit där och spelat in. Det kändes väldigt knepigt i det rummet, och jag blev alldeles yr.

När affärena började på att stänga så gick vi på donken och åt, och sen gick vi hem. Ida tog med sig ett par tjejer ut för att gå, och vi som inte orkade stannade kvar och tog det lugnt. När dom andra kom tillbaka så la vi oss, men det var nästan ingen som var trött, så vi var vakna långt in på natten. Vi skrattade som tokar åt ingenting. Jag tänkte att jag skulle spela in våra skratt, men jag hittade inte inspelningsfunktionen på telefonen, så jag filmade istället. Ska lägga ut filmsnutten så ska ni få höra. Det låter som att det är minst 200 personer som skrattar! Roligt som tusan hade vi! Jag var nog en av dom sista som somnade, och sista gången jag kollade på klockan var den 03.10, och jag skulle kliva upp klockan 04.00.










(En av tjejerna, Sandra, hittade sin blivande man. Efter att hon hade stått och smekt honom på diverse ställen en stund så sa jag "Akta dig Sandra, du står faktiskt utanför Stockholms Tingsrätt". Alla skrattade och en sekund senare så hade hon sprungit 10 meter därifrån)





Söndag: Vårat tåg skulle gå 07.58, och med tanke på att allt skulle packas ihop, vi skulle snygga till lägenheten innan ägaren skulle komma och kika på den, och att vi skulle ta oss till Centralen så skulle vi alla kliva upp 05.00. Men jag ville ju hinna duscha, så därför klev jag upp 04.00.

Allting gick jättesmidigt. Tjejerna var duktiga och klev upp i tid, packade ihop sina saker, gjorde sig i ordning, och alla var klara före 06.00. Tjejerna gick ner till parken medans jag och Ida stannade kvar för att fixa till det sista. Vi satt och väntade på människan som skulle komma mellan 06.15-06.45 för att kika på lägenheten.

När nycklarna var tillbakalämnade och allting var grett så gick vi ner till parken och mötte upp tjejerna, och sen vidare mot tunnelbanan. Haha, när vi kom till tunnelbanestationen så gick vi först en trappa ner, sen skulle vi åka rulltrappa upp en bit bort. Och till vår förskräckelse så var rulltrappan uppåt ur funktion! Alla suckade och stönade. Men upp skulle vi med våra enorma packningar, så det var bara att spotta i nävarna och traska uppåt. Jag gick sist upp, för det var en så jäkla rolig syn så jag ville ta kort. Tänk er 10 trötta tjejer med 7 ton packning som just insett att rulltrappan är trasig :). Jaja, alla tog sig upp till slut.

07.58 rullade tåget hem mot Östersund. Dom flesta av oss somnade när vi satte oss på tåget. Dom 10 sista minutrarna av tågresan stog jag klar för att kliva av tåget. Jag saknade Tommy så mycket, så jag ville vara beredd att kliva av tåget först och bara kasta mig om halsen på honom.

Det var underbara dagar i Stockholm med 9 underbara tjejer. Jag älskar den staden och kan aldrig få nog av den. Varje gång jag varit där har varit en underbar upplevelse, så Stockholm för mig är något alldeles speciellt, medans det kanske är en nypa salt för många andra. Men jag måste säga att jag tyckte att det var skönt att komma hem till mitt underbara Östersund.



Tack tjejer för att jag fick följa med er!
Jag har haft jättekul, och den här resan är verkligen ett minne för livet.

Jag avslutar det här milslånga inlägget med en bild på en söndersutten Risifrutti XL. (Inte söndersutten av mig)


Kommentarer
Skrivet av: Sofie

Åh de får en verkligen att tänka tillbaka på när vi själva var med på tjejgruppsresorna! :)

2009-06-02 - 10:12:32
URL: http://sofiiiz.bloggspace.se
Skrivet av: sandra nordmark

tack för dagarna,det var super kul !

roligt att du ville följa med ! :D

min blivande man var super snygg hah !

<3

2009-06-02 - 17:00:53
Skrivet av: Emelie

Ser ut som ni hade det jättemysigt! Skulle ha velat vara med jag också! Jäklar vikka stora grils, vissa av dem hade jag när jag praoade på dagis..

Kram

2009-06-03 - 00:13:27
URL: http://emedfalk.blogg.se/
Skrivet av: timnaa

haha, sönder sutten risifrutti x)

undra vem som satt sig på den? :D

hahah.

tack för en härlig resa :)

2009-06-03 - 20:24:18
URL: http://timnaao.blogg.se/
Skrivet av: bitte

Hej vill tipsa dig om min tävling med jättefina vinster

Skrivet av: matilda

Tackaar för en härlig resa :P Det var skit kul hoppas att du kan hänka på nästa är med!

2009-06-04 - 20:08:56
Skrivet av: MaSa

Det där såg kuligt ut :) Åh så mycket vackra tjejor, blir ju alldeles knäsvag ju, fastän jag sitter i soffan ;) Kramis

2009-06-05 - 17:47:31
URL: http://tiassaxin.blogg.se/
Skrivet av: Kicki eller Pether

Nu har jag läst heeeela långa inlägget!! Det var faktiskt kul att läsa.. ni ser ut att haft det bra :) Pusssss

Ps. Moa har också ett sånt där halsband, även hennes är vitt :) Men dom är jätte fina :)

2009-06-11 - 13:11:27
URL: http://allahososs.blogg.se/
Skrivet av: matildaah

Sarah skulle du kunna vara snäll att skicka stockholms bilderna till mig? Det skulle vara shysst, om du har msn kan du skicka dom där... annars kan du kanske skicka dom genom ida :) <3 min msn har du ju :P

2009-07-14 - 20:24:43

Här skriver du:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)


Har du en blogg?



Så, vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0