Antidepressiv medicin - min livlina?


För ungefär en vecka sen var jag på apoteket och skulle hämta ut medicin. Fick då veta att mitt recept hade 'gått ut'. Okej tänkte jag. Efter att jag varit utan medicinen några dagar, och inte kännt några större besvär (som jag har gjort annars när jag inte tagit medicinen) så tänkte jag att jag kanske skulle prova att sluta med den helt. Men det var ett dumt misstag av mig. Jag har varit utan medicinen som längst i två veckor en gång, och det är bland det värsta jag har varit med om. Både psyket och kroppen fick lida ont av mitt misstag då, och ändå beslutar jag mig för att göra samma sak igen. Jag vet, egentligen är det idiotiskt. Men jag tänker annorlunda. Vill man någonting så gör man väl allt för att det ska bli så?

Enligt läkare så ska man inte sluta tvärt med antidepressiv medicin. Man ska istället minska dosen efter läkares ordination. Jag känner en del som faktiskt har slutat tvärt med antidepressiva, och för dom har det gått bra. Så någonstans hoppades väl jag på att det skulle gå bra även för mig den här gången. Men inte.

Ska jag behöva ta den här medicinen för resten av mitt liv? Om jag inte gör det, kommer jag vara kroniskt deprimerad då? Vad väljer man? Jag vill så hemskt gärna sluta med medicinen av väldigt speciella anledningar, men samtidigt så vill jag inte vara sjuk.


Det är svårt.

Kommentarer
Skrivet av: svärmor

Kramar <3

2009-12-29 - 10:34:21
Skrivet av: Annie

I slutet när jag åt antidepp så kände jag att jag mådde så bra att jag kunde sluta! Så i två veckors tid åt jag varannan dag istället för varje och sen slutade jag och det gick så bra så! Slutade äta dom före jag skulle men det gick bra ändå. Puss!

2009-12-29 - 10:42:18
URL: http://annelie86.blogg.se/
Skrivet av: Kicki

Jag tycker du ska testa riktigt sakta att sluta, och hoppas att det går bättre! Tycker inte att du ska behöva ta dom där resten av ditt liv. Jag har ju fått sånt´därnt utskrivet också, men jag vill inte ta för jag tror att det är bättre att försöka låta bli. Man kan ju som du vet förlora andra känslor också.. PUSS

2009-12-29 - 14:22:06
URL: http://ekogatan.blogg.se/

Här skriver du:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)


Har du en blogg?



Så, vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0